EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING PADA MASA PANDEMI
Keywords:
Effectiveness, Learning Model, Discovery Learning, Pandemic PeriodAbstract
Abstract
There is an allegation that the discovery learning model in faith lessons at the sixth grade in Daniel Creative School Semarang has not been maximized. This is because most students are still unable to solve existing problems, are less actively involved and open themselves to new things that were not known before. This study aims to determine the effectiveness of the discovery learning model in learning faith (Christian religion lessons) during the pandemic. The methodology used is descriptive quantitative. Based on the hypothesis test, it was found that the level of effectiveness of the discovery learning model in faith lessons at the sixth grade in Daniel Creative School Semarang was in the good category, namely 79.3%.
References
Adiputra, I Made Sudarma dan Ni Wayan Trisnadewi. Metodologi Penelitian Kesehatan. Yayasan Kita Menulis, 2021.
Bihamding, Hariawan. Perencanaan Pembangunan Partisipatif Desa. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2019.
Chasanah, Aprilia Nurul. 28 Cara Senang Belajar Matematika: Kumpulan Karya Ilmiah Matematika Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Tidar. Pustaka Rumah C1nta, 2020.
Duli, Nikolaus. Metodologi Penelitian Kuantitatif: Beberapa Konsep Dasar Untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data Dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish, 2019.
Fitria, Yanti dan Widya Indra. Pengembangan Model Pembelajaran PBL Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan dan Literasi Sains. Yogyakarta: Deepublish, 2020.
Hanifah, Nurdinah dan J. Julia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar Membedah Anatomi Kurikulum 2013 Untuk Membangun Masa Depan Pendidikan Yang Lebih Baik. Jawa Barat: UPI Sumedang Press, 2014.
Hartanto, Suryo. Lean Manufacturing Goes to School Menajamkan Work Skills Siswa SMK. Jawa Tengah: CV. Sarnu Untung, 2019.
Joshua, Gidion. Penelitian Terhadap Hubungan Persepsi Gembala Sidang Tentang Pemimpin Hamba Dengan Keberhasilan Memimpin Gereja Lokal. Semarang: 2009.
Kadarwati, Ani dan Vivi Rulviana. Pembelajaran Terpadu. Jawa Timur: Cv. Ae Media Grafika, 2020.
Mudrikah, Saringatun dan Muhammad Rizal Pahleviannur. Perencanaan Pembelajaran di Sekolah : Teori dan Implementasi. Pradina Pustaka, 2021.
Musfah, Jejen. Analisis Kebijakan Pendidikan. Jakarta: Prenada Media, 2016.
Ngabidin, Minhajul. Pembelajaran di Masa Pandemi, Inovasi Tiada Henti. Yogyakarta: Deepublish, 2021.
Octavia, Shilphy A. Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish, 2020.
Palintan,Tien Asmara. Membangun Kecerdasan Emosi dan Sosial Anak Sejak Usia Dini. Bogor: Lindan Bestari, 2020.
Purba, Anita dan Asnewastri Asnewastri. Pengajar Profesional: Teori dan Konsep. Yayasan Kita Menulis, 2021.
Putri, Astrini Eka. Model Penilaian Berbasis HOTS Pada Pembelajaran Sejarah. Jawa Tengah: Lakeisha, 2021.
Rombe, Eni. Belajar Statistika dengan Mudah Dilengkapi dengan Konsep & Aplikasi SPSS Versi 17. Semarang: STT KAO Press.
Safitri, Meilani dan M. Ridwan Aziz. Model Pembelajaran Inovatif. Bandung: Media Sains Indonesia, 2021.
Salirawati, Das. Smart Teaching: Solusi Menjadi Guru Profesional. Jakarta: Bumi Aksara, 2018.
Salman, Muhammad Syukur. Menjadi Guru Yang Dicintai Siswa. Yogyakarta: Deepublish, 2018.
Septiawan, Yudi dan I Putu Yoga Purandina. Strategi dan Metode Pembelajaran Era Society 5.0di Perguruan Tinggi. Jawa Barat: Goresan Pena, 2020.
Siddin dan Hamzah. Model Pembelajaran Kognitif Untuk Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jawa Barat: Adab, 2021.
Suharyanto, Eko dan Yunus. Pendidikan Karakter Yang Efektif di Era Milenial. Jawa Barat: Adab, 2021.
Sumarsono, Puji dan Siti Inganah. Belajar dan Pembelajaran di Era Milenial. Malang: UMMPress, 2020.
Suranto. Inovasi Manajemen Pendidikan di Sekolah Kiat Jitu Mewujudkan Sekolah Nyaman Belajar. Surakarta: CV Kekata Group, 2019.
Susana, Afria. Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Multimedia Aktif. Bandung: Tata Akbar, 2019.
Wibowo, Hari. Model dan Teknik Pembelajaran Bahasa Indonesia. Depok: Puri Cipta Media, 2020.