EFEKTIVITAS STRATEGI PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING PADA KALANGAN MAHASISWA PAK
Keywords:
Effectiveness, Learning Strategies, Problem Solving, Christian Religious EducationAbstract
This study aims to determine how big and how effective is the implementation of problem solving learning strategies among PAK students at the Alfa Omega Christ Theology College Semarang. In this study, researchers used a combination research method (mixed methods).The results of the study on the Effectiveness of Problem Solving Learning Strategies Among PAK Students at the Alfa Omega Christ Theology College Semarang with the results of the previous hypothesis that 60% was rejected because it was proven that the quantitative and qualitative data analysis was 84% so that it was greater than the previous hypothesis in the very good category, in meaning that PAK lecturers and PAK students have tried to apply problem solving learning strategies well. According to the findings, researchers still find obstacles experienced by lecturers and students in implementing problem solving learning strategies, namely in problem solving steps with research results.
References
Ahmad Munjin Nasih, S.Pd., M.Ag., dan M.Pd.I. Lilik Nur Kholidah, S, Pd. Metode Dan Teknik Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis, 2009. http://etheses.uin-malang.ac.id/1514/6/11410038_Bab_2.pdf.
Ahmadi, Abu, dan Joko Tri Prasetya. Strategi Belajar Mengajar, Bandung: CV. Pustaka Setia. Bandung: Pustaka Setia, 1997.
Bintari, Hj. Surya. Metodologi penelitian Ekonomi Manajemen. Konferensi Internasional Pembangunan Islam-i. Malang: UMM Press, 2015.
Dadi Purnama Eksan. Seni Komunikasi Kapan Saja dan Dimana Saja. Banten: Klik Media, 2019.
Dowling, Dave. Problem solving and decision making. Fire Engineers Journal. Vol. 59. Jakarta: Business Growth, 1999.
Eti Nurhayati. Psikologi Pendidikan Inovatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011.
Haryanto, Dini Putri. Inovasi Pembelajaran, Perspektif Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2007.
Janawi. Professional, Kompetensi Guru : Citra Guru. Bandung: Alfabeta, 2018.
Kartono, dan Kartini. Bimbingan dan Dasar-Dasar Pelaksanaannya. Jakarta: CV Rajawali, 1985.
Maulana. Konsep Dasar Matematika Dan Pengembangan Kemampuan Berfikir Kritis - Kreatif. UPI Sumenang Press. Bandung: UPI Sumedang Press, 2017. https://books.google.co.id/books?hl=en&lr=&id=MBhKDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR5&dq=M.+Maulana,+Konsep+Dasar+Matematika+dan+Pengembangan+Kemampuan+Berpikir+KritisKreatif,+(Sumedang:+UPI+Sumedang+Press,+2017)&ots=dbJNCadQQf&sig=z0GJCUPkDLIRisHy0BsM4zFjbOk&redir_es.
Maulidya, Anita. Berpikir Asosiatif, yaitu suatu ide merangsang timbulnya ide-ide lain. 1 (2018): 1129.
Nagata, Daniel. Bergumul Dengan Sikap Positif. Semarang: Guepedia, 2016.
Nelly Wedyawati, Antonius Edy Setiawan, Margareta Putri. Pembelajaran SD Berbasis Problem Solving Method. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi, 2020.
Nizamaddin, H. Metodologi Penelitian. Riau: Dotplus Publisher, 2021.
Nuswowati, Murbangun, dan Hanifah Nur Aini. Keterampilan mengajar offline dan online dalam pembelajaran micro. Wawasan Ilmu, 2021. https://www.google.co.id/books/edition/KETERAMPILAN_MENGAJAR_OFFLINE_ONLINE_DAL/z2xEEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=keterampilan+bertanya&pg=PA22&printsec=frontcover.
Purwanto, Edy. Desain Teks Untuk Belajar Pendekatan Pemecahan Masalah. Jurnal IPS dan Pengajarannya 33, no. 2 (1999): 284.
Rhoads, David, Michie, Donald. Injil Markus Sebagai Cerita. Jakarta: PT BPK Gunung Mulia. Jakarta: Fortress Press, 2004.
Seknun, M. Faqih. Strategi Pembelajaran, Biosel: Biology Science and Education,. Vol. 2. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2013.
Seknun, M Faqih. Strategi Pembelajaran. Biosel: Biology Science and Education. Vol. 2. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2013.
Setiawan, David Firna. Prosedur Evaluasi Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish, 2018. https://www.google.co.id/books/edition/Prosedur_Evaluasi_dalam_Pembelajaran/jc2XDwAAQBAJ?hl=en&gbpv=1.
Supratiknya, A. Metode penelitian kuantitatif dan psikologi. Jakarta: Alfabeta, 2015.
Sutrisna, I Putu Gede. Konsep dan Aplikasi Bahasa Untuk Perguruan Tinggi. Yogyakarta: ANDI, 2019.
W.Gulo. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Gramedia Widiasarana, 2002.
Wirdah Pramita N., Didik S.P., Arika I.K. Penerapan Pendekatan Pemecahan Masalah Menurut Polya Materi Persegi dan Persegi Panjang untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII B SMP Negeri 10 Jember Tahun Ajaran 2012/2013. Kadikma 5, no. 2 (2013): 110.
Wulan Dwi Aryani. Implementasi GRotate History untuk Meningkatkan Karakter Gotongroyong dan Keterampilan berkomunikasi Peserta Didik. Wulan Dwi Aryani, 2020.
Yamin, Martinis dan Maisah. Manajemen Pembelajaran Kelas: Strategi Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Gaung Persada. Jakarta: Gunung Persad, 2009.
Yusur, Tayar. Ilmu Praktek Mengajar. Al-Ma`arif, 1986.