MODEL PEMBELAJARAN MANDIRI TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN

Authors

  • Novia Julita Zendrato STT Kristus Alfa Omega
  • Fianus Tandiongan STT Kristus Alfa Omega
  • Disetra Fiser Manik STT Kristus Alfa Omega

Keywords:

Model pembelajaran mandiri, hasil belajar siswa, PAK

Abstract

This study aims to determine how much influence the use of independent learning models has on student learning outcomes at SMK Negeri 1 Lotu. In this study researchers used quantitative research methods. was accepted because it was proven that the analysis of the data obtained by 0.794a was in the strong category, meaning that PAK teachers at SMK N. 1 Lotu had tried to apply the independent learning model to student learning outcomes. However, based on the findings, the researchers still found obstacles experienced by teachers and students in applying the independent learning model to learning outcomes (there are still some students who are not active and participate in the learning process).

References

Agus Suprijono. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.

Anissatul Mufarokah. Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Teras, 2009.

Asri Awaliyah. Bimbingan Konseling. Jawa Tengah: PT. Nasya Expanding Management, 2021.

Baharuddin. Dkk, Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jogjakarta: ArRuzz Media, 2012.

Dimyati dan Mudjiono. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta, n.d.

Dimyati Dan Mudjiono. Belajar Dan Pembalajaran. Jakarta: Rineka Cipta, 2009.

Djaali. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2011.

Dr. Rusman. Model-Model Pembelajaran. 135: PT. Raja Grafindo Persada, 2012.

Hafi Ashari. Dasar-Dasar Ilmu Jiwa Agama. Surabaya: Usaha Nasional, 1989.

Jamil Suprihatiningrum. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2016.

Kozma. Model-Model Pembelajaran. Bandung: PT. Raja Grafindo Persada, 2012.

Kurnia Eka Lestari. Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Refika Adithama, 2015.

Mahfudz Shalahuddin. Pengantar Psikologi Pendidikan. Surabaya: Bina Ilmu, 1990.

Muhibin Syah. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosada, 2010.

Mulyadi. Evaluasi Pendidikan Pengembangan Model Evaluasi Pendidikan Agama Di Sekolah. Yogyakarta: UIN Malika Press, 2010.

Nana Sudjana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2014.

Nicholl. Model-Model Pembelajaran. Bandung: PT. Raja Grafindo Persada, 2012.

Purwanto. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2010.

. Evaluasi Hasil Belajar. Jakarta: Pustaka Pelajar, 2011.

Rita Mariyana. Pengelolaan Lingkungan Belajar. Jakarta: Kencana, 2010.

Sadatoen Soerjahardjo. Ilmu Kesehatan. Bandung: PT. Lubuk Agung, 1986.

Sjakawi. Pembentukan Kepribadian Anak. Jakarta: Bumi Aksara, 2006.

Slameto. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

Subagayo, Andreas B. Pengantar Kuantitatif Dan Kualitatif Termasuk Riset Dan Keagaman. Bandung, 2004.

Suvriadi Panggabean. Konsep Dan Strategi Pembelajaran. Jakarta: Yayasan Kita Menulis, 2021.

Syaiful Bahri Djamaroh. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.

Toto Syatori Nasehudin, Nanang Gozali. Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Pustaka Setia, 2012.

Turshan Hakim. Interaksi Belajar Mengajar. Bandung: Alfabeta, 2003.

Wasty Sumanto. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 1990.

Zakiyah Daradjat. Ilmu Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 1996.

Suharsimi Arikunto, n.d.

Downloads

Published

2024-07-03