PERANAN KOMPETENSI PENDIDIK DAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MEMOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN

Authors

  • David Priyo Susilo Sekolah Tinggi Teologi Kristus Alfa Omega Semarang

DOI:

https://doi.org/10.37465/shiftkey.v7i1.2

Abstract

This study discusses the competence of educators,  learning media and its relationship  with learning motivation learners.  Researchers  have a longing, "Educators  on the study program 'Christian  Religious Education' in STT 'Christ Alfa Omega' Semarang" can achieve the vision of STT is, "Being the School of Theology of Excellence and Biblical Characterized Pentakosta  Kharismatik". One of the achievement targets is "Superior Educator".  The superiority of educators is the superiority in improving the competence and use of instructional  media. The advantage  of learners  is to have the motivation to learn. The method used in this research  is quantitative descriptive method, the number of respondents 20 people. The result of the research  by showing the level of competence of educator and learning media in motivating the students of study program "Christian  Education" is 94% or in very good category, but there are two things that need to be improved that educators are expected to be role models and educators can increase media usage learning so as to foster enthusiasm in learning.

References

Arsad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. 2008. Danumiharja, Mintarsih. Profesi Tenaga Kependidikan. Yogyakarta: Deepubllish. 2014. Darmono. Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Grasindo. 2007.

Djiwandono, Sri Esti W. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Grasindo. 2006.

Hakim, Thursan. Belajar Secara Efektif. Jakarta:Pustaka Pembangunan Swadaya Nusantara.2005. Hamalik, Oemar. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara. 2009.

Hasil pengamatan peneliti pada beberapa mahasiswa program studi “Pendidikan Agama Kristen” semester genap Tahun Ajaran 2016/2017di STT “Kristus Alfa Omega” Semarang Tahun Ajaran 2016/2017.

Jamaris, Martini.Orientasi Baru Dalam Psikologi Pendidikan.Bogor: Ghalia Indonesia. 2013. Kunandar. Guru Profesional; Implementasi KTSP dan Sukses dalam Sertifikasi Guru.Jakarta:

Rajawali Press. 2009.

Majid, A. Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2014.

Muchtar dan Siregar. Efektifitas Kombinasi Media dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa MAN pada

Pembelajaran Sistem Koloid. Jurnal Pendidikan dan Sains Vol.2 Th. 2007 (2). ISSN 1907-

Mulyasa. Kurikulum Berbasis Kompetensi; Konsep. Karakteristik. Impelementasi danInovasi. Cet 6.

Bandung: Remaja Rosdakarya. 2004.

Saifuddin. Pengelolaan Pembelajaran Teoritis dan Praktis. Yogyakarta: Deepubllish. 2014. Saifuddin. Pengelolaan Pembelajaran Teoritis dan Praktis.Yogyakarta: Deepubllish. 2014. Siregar, Syofian. Statistik Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Bumi Aksara. 2014.

Suryana, Dadan. Pengetahuan Tentang Strategi Pembelajaran. dan Motivasi Guru. Jurnal Ilmu

Pendidikan. 2013.

Susilana, Rudi. Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Bandung: Grasindo. 2001.

Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP-UPI. Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian 3. Bandung: Imperaial Bhakti Utama. 2007.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional dan Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005. Tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Visimedia.2007.

W. White, R. Motivation Reconsidered: The Concept of Competence. Psychological Review. Volume.

No. 5. 1959.

Wehmeier, Sally (ed). Oxford Advanced Learner’s Dictionary Of Current English. ASHornby: Oxfor

University Press. 2000.

Wibawanto, Wandah. Desain dan Pemrograman Multimedia Pengajaran Interaktif. Jember: Cerdas.

Ulet. Kreatif. 2017.

Wibowo. Manajemen Kinerja. Jakarta: PT. Raja Grafindo Parsada. 2007.

Yamin, Martinis. Sertifikasi Profesi Keguruan di Indonesia. Jakarta: Gaung PersadaPress. 2006. Z. Mulyana, A. Rahasia Menjadi Guru Hebat. Jakarta: Grasindo. 2010.

Published

2017-06-20