ECOPEDAGOGI: MEMBANGUN SIKAP MENCINTAI LINGKUNGAN DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN

Johanes Waldes Hasugian, Herly Janet Lesilolo, Mus J Huliselan

Abstract


Ecological awareness is a joint effort to create humans who love and are friendly to the environment in the midst of a mass of people who damage and overexploit the environment.  This research is carried out by a descriptive – analytical method, which seeks to describe various things related to environmental issues and pedagogical approaches.  This research found that education is an ecopedagogy laboratory, which is a means for students to be trained in ecological awareness, namely through the application of curriculum and educational programs that goes green.


Keywords


Ecopedagogy, ecosystem, ecological consciousness, environment, christian religious education

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract viewed : 85 times
PDF files downloaded : 20 times

References


Anjaya, Carolina Etnasari, Reni Triposa, and Alfinny Jelie Runtunuwu. “Gereja Dan Pendidikan Kristen: Ekspresi Iman Mengatasi Isu Pemanasan Global Pada Ruang Virtual Dan Dunia Nyata.” JURNAL TERUNA BHAKTI 4, no. 1 (2021): 36–47.

Banoet, Fiktor Jekson. “Spiritualitas Eekofeminis-Liturgis: Mengupayakan Rekonstruksi Spiritualitas Dan Etika Di Tengah Persoalan Pencemaran Lingkungan Domestik.” KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi 7, no. 1 (2021): 123–145.

Borrong, Robert P, and Etika Bumi Baru. “Kronik Ekoteologi: Berteologi Dalam Konteks Krisis Lingkungan.” Stulos 17, no. 2 (2019): 185–212.

Creswell, John W. Research Design, Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif Dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Vol. 3, 2013.

Gule, Yosefo. “Konsep Eduecologi Dalam Pendidikan Agama Kristen Konteks Sekolah.”.” Fidei: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika 3, no. 2 (2020): 181–201.

Harianto, G P. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab Dan Dunia Pendidikan Masa Kini. PBMR ANDI, 2021.

Haryadi, Didit, and Hendro Widodo. “Pengembangan Kurikulum Berbasis Adiwiyata Untuk Meningkatkan Kemampuan Practical Life.” Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5, no. 2 (2020): 195–210.

Hasugian, Johanes Waldes, Agusthina Christina Kakiay, Novita Loma Sahertian, and Febby Nancy Patty. “Panggilan Untuk Merekonstruksi Strategi Pendidikan Agama Kristen Yang Kontekstual Dan Inovatif.” Jurnal Shanan 6, no. 1 (2022): 45–70.

Juanda, Juanda. “Pendidikan Lingkungan Peserta Didik Melalui Sastra Anak Berbasis Lokal.” In Proceeding International Conference On Literature XXV, 91–110. HISKI Komisariat Universitas Negeri Yogyakarta, 2016.

Kemendikbud. “Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kelima (KBBI V).” KBBI Online. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2018.

Napitupulu, Nurasyah Dewi, Achmad Munandar, Sri Redjeki, and Bayong Tjasyono. “Ecotheology Dan Ecopedagogy: Upaya Mitigasi Terhadap Eksploitasi Alam Semesta.” Voice of Wesley: Jurnal Ilmiah Musik dan Agama 1, no. 2 (2018).

Pujiono, Andrias. “Analisis Keseimbangan Ranah Kognitif, Afektif Dan Psikomotorik Dalam Muatan Ekologi Pada Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Sekolah Menengah Atas.” REAL DIDACHE: Journal of Christian Education 2, no. 2 (2022): 73–89.

Putri, Agustin Soewitomo, Joko Sembodo, and Yusak Sigit Prabowo. “Menilik Prinsip Penatalayanan Manusia Terhadap Alam Berdasarkan Kejadian 1: 26-28.” DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani 6, no. 2 (2022): 749–760.

Telaumbanua, Sozawato. “PAK Gereja Dalam Konteks Lingkungan Hidup Suatu Refleksi Terhadap Markus 16: 15.” Jurnal Shanan 4, no. 1 (2020): 41–56.

Widodo, Dyah, Sonny Kristianto, Andi Susilawaty, Rakhmad Armus, Mila Sari, Muhammad Chaerul, Siti Nurjanah Ahmad, Darwin Damanik, Efbertias Sitorus, and Ismail Marzuki. Ekologi Dan Ilmu Lingkungan. Yayasan Kita Menulis, 2021.




DOI: https://doi.org/10.37465/shiftkey.v12i2.304

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Shift Key adalah Jurnal Teologi dan pengembangan Pelayanan yang diterbitkan oleh P3M STT Kristus Alfa Omega sejak Oktober 2011. Secara konsisten Shift Key diterbitkan satu terbitan setiap tahunnya, hingga kemudian dikembangkan menjadi 2 terbitan (Juni - Desember) setiap tahunnya sejak tahun 2015 sampai sekarang. Shift Key adalah milik Sekolah Tinggi Teologi Kristus Alfa Omega, Jl. Jati Barang RW 001/RT 001, Kelurahan Jati Barang, Kecamatan Mijen, Bukit Semarang Baru, Semarang, Indonesia (0895397261336; Email: [email protected] website: http://jurnal.sttkao.ac.id/index.php/shiftkey/index)