ECOPEDAGOGI: MEMBANGUN SIKAP MENCINTAI LINGKUNGAN DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN

Authors

  • Johanes Waldes Hasugian Sekolah Tinggi Teologi Sumatera Utara
  • Herly Janet Lesilolo Institut Agama Kristen Negeri Ambon
  • Mus J Huliselan Institut Agama Kristen Negeri Ambon

DOI:

https://doi.org/10.37465/shiftkey.v12i2.304

Keywords:

Ecopedagogy, ecosystem, ecological consciousness, environment, christian religious education

Abstract

Ecological awareness is a joint effort to create humans who love and are friendly to the environment in the midst of a mass of people who damage and overexploit the environment.  This research is carried out by a descriptive – analytical method, which seeks to describe various things related to environmental issues and pedagogical approaches.  This research found that education is an ecopedagogy laboratory, which is a means for students to be trained in ecological awareness, namely through the application of curriculum and educational programs that goes green.

References

Anjaya, Carolina Etnasari, Reni Triposa, and Alfinny Jelie Runtunuwu. “Gereja Dan Pendidikan Kristen: Ekspresi Iman Mengatasi Isu Pemanasan Global Pada Ruang Virtual Dan Dunia Nyata.†JURNAL TERUNA BHAKTI 4, no. 1 (2021): 36–47.

Banoet, Fiktor Jekson. “Spiritualitas Eekofeminis-Liturgis: Mengupayakan Rekonstruksi Spiritualitas Dan Etika Di Tengah Persoalan Pencemaran Lingkungan Domestik.†KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi 7, no. 1 (2021): 123–145.

Borrong, Robert P, and Etika Bumi Baru. “Kronik Ekoteologi: Berteologi Dalam Konteks Krisis Lingkungan.†Stulos 17, no. 2 (2019): 185–212.

Creswell, John W. Research Design, Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif Dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Vol. 3, 2013.

Gule, Yosefo. “Konsep Eduecologi Dalam Pendidikan Agama Kristen Konteks Sekolah.â€.†Fidei: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika 3, no. 2 (2020): 181–201.

Harianto, G P. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab Dan Dunia Pendidikan Masa Kini. PBMR ANDI, 2021.

Haryadi, Didit, and Hendro Widodo. “Pengembangan Kurikulum Berbasis Adiwiyata Untuk Meningkatkan Kemampuan Practical Life.†Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5, no. 2 (2020): 195–210.

Hasugian, Johanes Waldes, Agusthina Christina Kakiay, Novita Loma Sahertian, and Febby Nancy Patty. “Panggilan Untuk Merekonstruksi Strategi Pendidikan Agama Kristen Yang Kontekstual Dan Inovatif.†Jurnal Shanan 6, no. 1 (2022): 45–70.

Juanda, Juanda. “Pendidikan Lingkungan Peserta Didik Melalui Sastra Anak Berbasis Lokal.†In Proceeding International Conference On Literature XXV, 91–110. HISKI Komisariat Universitas Negeri Yogyakarta, 2016.

Kemendikbud. “Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kelima (KBBI V).†KBBI Online. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2018.

Napitupulu, Nurasyah Dewi, Achmad Munandar, Sri Redjeki, and Bayong Tjasyono. “Ecotheology Dan Ecopedagogy: Upaya Mitigasi Terhadap Eksploitasi Alam Semesta.†Voice of Wesley: Jurnal Ilmiah Musik dan Agama 1, no. 2 (2018).

Pujiono, Andrias. “Analisis Keseimbangan Ranah Kognitif, Afektif Dan Psikomotorik Dalam Muatan Ekologi Pada Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Sekolah Menengah Atas.†REAL DIDACHE: Journal of Christian Education 2, no. 2 (2022): 73–89.

Putri, Agustin Soewitomo, Joko Sembodo, and Yusak Sigit Prabowo. “Menilik Prinsip Penatalayanan Manusia Terhadap Alam Berdasarkan Kejadian 1: 26-28.†DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani 6, no. 2 (2022): 749–760.

Telaumbanua, Sozawato. “PAK Gereja Dalam Konteks Lingkungan Hidup Suatu Refleksi Terhadap Markus 16: 15.†Jurnal Shanan 4, no. 1 (2020): 41–56.

Widodo, Dyah, Sonny Kristianto, Andi Susilawaty, Rakhmad Armus, Mila Sari, Muhammad Chaerul, Siti Nurjanah Ahmad, Darwin Damanik, Efbertias Sitorus, and Ismail Marzuki. Ekologi Dan Ilmu Lingkungan. Yayasan Kita Menulis, 2021.

Downloads

Published

2022-12-12