PENGEMBANGAN STRATEGI PEMBELAJARAN YANG EFEKTIF DI TENGAH PANDEMI COVID 19
DOI:
https://doi.org/10.37465/shiftkey.v10i2.91Abstract
Covid 19 pandemic has caused changes in various fields, including education. There are some problems that arise in the selection of learning strategies during the Covid 19 pandemic. The research method used in this research is development research, namely research used to test product quality using quantitative methods as the primary method and examining users with qualitative methods as secondary methods. The result of the research is the level of the development of effective learning strategies during the COVID-19 pandemic at STT Kristus Alfa Omega Semarang in the moderate category or less of the maximum value is not proven
References
Ageyev, Vladimir S, Boris Gindis, Suzanne M Miller. Vygotsky’s Educational Theory In Cultural Context. UK: Cambridge University Press, 2003.
Ali, M. Penelitian Pendidikan (Prosedur dan Strategis). Bandung: Angkasa, 1985.
Askell-Williams, Hellen, Janice Orrell. “Problem Solving For Teaching and Learning”. London: Taylor and Francis Ltd, 2019.
Blegur, Jusuf. Soft Skill Untuk Prestasi Belajar. Surabaya: Scopindo Media Pustaka, 2020.
Darmadi, H. Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Sleman: Deepublish, 2017.
Gunawan, Cakti Indra. Pedoman Menulis Buku Ajar dan Referensi Bagi Dosen. Malang: IRDH, 2017.
Gidion, Gidion. "Kecakapan Lulusan Pendidikan Tinggi Teologi Menghadapi Kebutuhan Pelayanan Gereja dan Dunia Pendidikan Kristen." KURIOS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen) 6.1 (2020): 73-86.
Hairun, Yahya. Evaluasi dan Penilaian dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish, 2020.
Handika, Jeffry, dkk. Pembelajaran Sains di Era Akselerasi Digital. Magetan: CV AE Media Grafika, 2020.
Imanudin, Muhamad. Membuat Kelas Online Berbasis Android dengan Google Classroom. Yogyakarta: Garudhawaca, 2018.
Ismail, Ilyas. Assesmen dan Evaluasi Pembelajaran. Makassar: Cendekia Publisher, 2020.
Jihad, Suyanto Asep. Menjadi Guru Profesional. Jakarta, Essensi Erlangga Group, 2013.
Junaeidy, Abdul Moeis. Guru Asyik, Murid Fantastik!. Diva Press, 2018.
Kelana, Kenang. Pedagogik dan Covid 19. Jakarta: Taman Pembelajar Rawamangun, 2002.
Maryanto, Daniel Agus. Jurnal Pendidikan Empiris Edisi : Juni 2018. Solo: CV Akademika, 2018.
Mastuti, Rini, dkk. Teaching From Home: dari Belajar Merdeka Menuju Merdeka Belajar.Yayasan Kita Menulis, 2020.
Miarso, Yusufhadi. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group, 2004.
Muis, Abdul. ‘Konsep dan Strategi Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Yogyakarta: Laksana, 2019.
Nugroho, Didiek Hari. Panduan Praktis Membuat dan Memublikasi Video Bahan Ajar. Yogyakarta: Deepublish, 2018.
Prawiradilaga, Dewi Salma. Mozaik Teknologi Pembelajaran: E-Learning. Jakarta: Prenadamedia Group, 2016.
Pribadi, Benny A. Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi Implementasi. Jakarta: Prenada Media Grup, 2014.
Sanjaya, Ridwan. 21 Refleksi Pembelajaran Daring di Masa Darurat. Semarang: UNIKA Soegijapranata, 2020.
Saputro, Budiyono. Manajemen Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2011.
Suardi, Moh. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish, 2018.
Sudarsana, I Ketut. Covid 19: Perspektif Pendidkan. Yayasan Kita Menulis, 2020.
Susilana, Rudi. Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. INTIMA, 2007.
Sutarti, Tatik dan Edi Irawan. Kiat Sukses Meraih Hibah Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Deepublish, 2017.
Watriantos, Ronald, dkk. Belajar dari Covid 19: Perspektif Teknologi dan Pertanian. Yayasan Kita Menulis.
www.chillaword.com diakses tanggal 1 Juni 2020