IMPLEMENTASI METODE SAVI (SOMATIS, AUDITORI, VISUAL, INTELEKTUAL) DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK

Eni Rombe

Abstract


The use of method in the learning process is something which can support the success of that learning process. The use of teaching method should be appropriate with the material, the learning purpose which is wanted to be achieved. It should also observe the learning style and the various intelligence of each students. The use of SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) Method is very helpful because in the learning process, teacher will invoked and activate all of the human senses of the students. Therefore, the students will be motivated or enthusiastic during the learning process. The students learning motivation determines the achievement of the learning process purpose maximally. The result of this research are: the first and the second hypothesis are proved because the Lower Bound and the Upper Bound values are in the medium category. The third hypothesis is rejected because the coefficient correlation value is 0.380 which is in the low category. The coefficient determination value which shows the contribution of X variable to Y variable is only 0.145 or 14.5% while the rest value which is 0.855 or 85.5%, comes from other research. The similarity of the simple linier line is Y = 70.654 + 0.256X


Keywords


Using, SAVI Method, Learning Motivation

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract viewed : 120 times
PDF files downloaded : 98 times

References


Aqib, Zainal. Model-model, Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya. 2013.

Bambang Subagyo Andreas. Pengantar Riset Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Yayasan

Kalam Hidup, 2004.

Boehlke, Robert R. Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1994.

Daryanto. Strategi & Tahapan Mengajar: Bekal Keterampilan Dasar Bagi Guru. Bandung: Yrama

Widya. 2013.

Djamarah, Syaiful Bahri & Zain Aswan. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta. 2010. Engkoswara. Dasar-dasar Metodologi Pengajaran. Jakarta: Bina Aksara, 1984.

Gunawan, Ali Muhammad. Statistik Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Pratama Publising. 2013.

Hadisusanto, Dirto, dkk. Metode Diskusi. Jakarta: Depdikbud, 1984.

Hamalik, Oemar. Metode Belajar dan kesulitan-kesulitan Belajar. Bandung: Tarsito, 1990. Hamalik, Oemar. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara, 2006.

Hamdani. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia. 2010

Harjanti, Tri. Statistik Parametrik dan Nonparametrik (Sebuah Pendekatan Komprehensif-Disertai

Aplikasi dan Penjelasan Program SPSS). Semarang: Universitas Katolik Soegijapranata. 2009. Joshua, Gideon. Research Methodoloy. STT KAO: Semarang. t.t.

Kristianto, Paulus Lilik. Prinsip dan Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Yayasan Andi,

Nainggolan, John M. Menjadi Guru Agama Kristen. Bandung: Jurnal Info Media, 2010. Nuhamara, Daniel. Pembimbing PAK. Bandung: Jurnal Info Media, 2009.

Permana, Johar. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Maulana, 2001.

Purwanto. Statistik Untuk Penelitian: Yogyakarta: Pustaka Belajar. 2011. Riduwan. Pengantar Statistik Sosial. Bandung: Alfabeta. 2009.

Rombe, Eni. Metolodolgi Penelitian. Semarang: STT KAO. 2015.

Sadiman, Arif Sukadi. Beberapa Aspek Pengembangan Sumber Belajar. Jakarta: Mediayatama

Sarana, 1988.

Sidjabat. B.S. Mengajar Secara Profesional. Bandung: Kalam Hidup. 2009.

Siregar, Syofian. Statistik Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif (Dilengkapi dengan Perhitungan

Manual dan Aplikasi SPSS Versi 17). Jakarta: PT. Bumi Aksara. 2014

Sudjana, H.D. Metode dan Teknik Pembelajaran Partisipatif. Bandung: Falah Production, 2001. Sufren & Yonathan Natanael. Mahir Menggunakan SPSS Secara Otodidak. Jakarta: PT. Elex Media

Komputindo. 2013.

Sugiyono. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta. 2010.

Sunyoto, Danang. Metode dan Instrumen Penelitian (Untuk Ekonomi dan Bisnis). Jakarta: PT. Buku

Seru. 2013.

Suprihatiningrum, Jamil. Strategi Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media. 2013. Suryosubroto. Metodologi Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algen Sindo, 1998.

Susanti, Nur Indah Meilia. Statistik Deskriptif dan Induktif. Yogyakarta: Graha Ilmu. 2010.

Wahana Komputer. Solusi Mudah dan Cepat Menguasai SPSS 17.0 Untuk Pengolahan Data Statistik.

Jakarta: PT. Elex Media Komputindo. 2009.

Widiyanto Agus Mikha. Statistika: Undtuk Penelitian Bidang Teolongi, Pendidikan Agama Kristen, & Pelayanan Gereja. Bandung: Kalam Hidup. 2014.

Yamin, Martinis. Profesionalisasi Guru & Implementasi KTSP. Jakarta: Referensi. 2013.

Yamin, Martinis. Strategi & Metode Dalam Pembelajaran. Jakarta: Referensi. 2013.




DOI: https://doi.org/10.37465/shiftkey.v7i2.8

Refbacks

  • There are currently no refbacks.





Shift Key adalah Jurnal Teologi dan pengembangan Pelayanan yang diterbitkan oleh P3M STT Kristus Alfa Omega sejak Oktober 2011. Secara konsisten Shift Key diterbitkan satu terbitan setiap tahunnya, hingga kemudian dikembangkan menjadi 2 terbitan (Juni - Desember) setiap tahunnya sejak tahun 2015 sampai sekarang.  Shift Key adalah milik Sekolah Tinggi Teologi Kristus Alfa Omega, Jl. Jati Barang RW 001/RT 001, Kelurahan Jati Barang, Kecamatan Mijen, Bukit Semarang Baru, Semarang, Indonesia (0895397261336;  Email: [email protected] website: http://jurnal.sttkao.ac.id/index.php/shiftkey/index)